U bent hier:

Zonder blije kinderen geen pretpark

Wat maakt van een familiepretpark een goed familiepretpark? Niet het aantal attracties of de heftigheid daarvan, maar wel de communicatie.

 

Concreet: personeel dat lacht en dat met kinderen praat. Plezier maken is een serieuze aangelegenheid voor kinderen, dus waarom zouden we dat niet serieus nemen. 

Tuurlijk moeten alle aspecten goed zitten bij een pretparkbezoek: de attracties, wachttijden, prijs, mobiliteit, het weer, het humeur van de kinderen of de bewegwijzering. Maar als het personeel erbij loopt als een niet-uitgeslapen ambtenaar, dan stort bovenstaand lijstje als een kaartenhuisje in mekaar.

Knap staaltje communicatie

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit bewust over nagedacht, maar dit weekend heb ik een mooi staaltje communicatie ervaren en goedgekeurd. Aan de infobalie spotte ik al meteen 2 items van familievriendelijkheid.

Eerst en vooral vond je tussen het heren- en damestoilet een babykamer. Hoera! En hoera in’t kwadraat voor de poetsvrouw die ons enthousiast groette. Zij maakt immers ook deel uit van het pretpark.

Ten tweede was er een majestueuze trap naar de infobalie waardoor de kinderen op gelijke hoogte als de medewerker stonden. En of die werd gebruikt: de eerste vraag van die medewerker was ook aan de kinderen gericht. “Hebben jullie het al leuk gehad?” Daarom een oproep aan ieder die zich in een pretpark bevindt, of je nu ouder, kind of medewerker bent: lach. Een glimlach van een medewerker kost niets en de glimlach van een kind is onbetaalbaar.

De verplichte 120 centimeter

Net zoals volwassenen meer zijn dan louter geslacht, huidskleur of religie, zo zijn kinderen - in een pretpark - ook meer dan hun lengte uitgedrukt in centimeters. Je hebt altijd een grijze zone waarin er ruimte is voor overleg. Bij een attractie had een jongetje net genoeg boterhammetjes gegeten om aan de verplichte 120 centimeter te komen. Maar bij zowel de dienstdoende medewerker als bij de ouders was er toch wat twijfel over de geschiktheid van de attractie. Dat werd subtiel aangepakt. Niet van vingertje wijzen. "Van mij mag je er in, want voor de veiligheidsvoorschriften voldoe je, maar het is wel een heel heftige attractie. Heel snel en in het donker... ik weet niet of je daar zin in hebt?" Het jongetje besloot zelf dat hij misschien toch best een jaartje kan wachten. De ouders dankten met een welgemeende knik en de medewerker en de jongen lachten naar mekaar.

Het personeel dat er staat in functie van de kinderen, niet in functie van de attractie. Dat maakt van een pretpark een familievriendelijk pretpark. En dat onze kinderen zelf weloverwogen keuzes leren te maken nadat ze goed worden geïnformeerd, is ook altijd goed meegenomen.

 

Reporter: Sam --- Sam,  papa van J​ozefien​, alias 'Joske voor de vrienden’ en zotte nonkel van 6 andere koters (van 2 tot 10 jaar) 

 

Pretparken

Van 7 oktober 2017 tot 8 oktober 2017

Weekend van de allerkleinsten

Aarschot, CC HET GASTHUIS

  • Thema of pretpark

4+

zaterdag 14 oktober 2017

Stad Op Stelten

Lokeren, parking Grote Kaai

  • Kermis of feestelijkheid

4+

zaterdag 14 oktober 2017

Stad Op Stelten

Lokeren, parking Grote Kaai

  • Kermis of feestelijkheid

zaterdag 21 oktober 2017

Griezeligste Gezinsdag

Lichtaart, Bobbejaanland

  • Thema of pretpark

zaterdag 21 oktober 2017

Uitstap naar de Bobbejaanland Ledendag

Grimbergen, Parking Fenikshof

  • Thema of pretpark

Bekijk alle activiteiten